torsdag 29. september 2011

Refleksjonsnotat


En celle i Stasifengselet i Berlin

Denne oppgaven fikk jeg på skolen:

Du lever i Øst-Tyskland under den kalde krigen. DU har en datter som skal begynne på universitetet. Hun har gode karakterer og alt ligget til rette for at hun skal komme inn på Universitetet i Berlin. Så sier imidlertidig Stasi at du må bli informant for dem ellers vil ikke din datter få plassen på universitet. Hvilket valg tar du?

En av stasifengselets vannceller

Og her er mitt svar:

Hvis mitt valg hadde handlet om min datters universitetsplass ville jeg kanskje ha valgt å bli informant, men bare fortelle Stasi, som var det tidligere hemmelige politiet i Øst-Tyskland (DDR), om helt dagligdagse hendelser sånn at jeg ikke skulle komme til å gjøre noe skade. For Stasi ville prøve å bekjempe motstandere av regimet, og hvis jeg informerte om noe som minte om en motstander ville personen bli satt i Stasi fengselet der man ble torturert. Det hadde tross alt handlet om min datters karriere, og hvor bra hun kom til å ha det videre i livet. Her hadde jeg tenkt konsekvensetikk, for konsekvensene til min datters karriere ville blitt bra.
Men når jeg tenker mer over det kunne det ha seg at Stasi misstolket hendelsene jeg fortalte og satte uskyldige mennesker i fengsel. Kanskje det hadde vært bedre hvis jeg ikke ble informant, da hadde jeg i hvert fall ikke sladret over hva andre mennesker gjorde, for det hadde seg nemlig sånn at mange uskyldige mennesker satt i Stasi fengselet. Men da ville ikke min datter ha fått noen utdanning. Hvis jeg hadde gjort det hadde det kanskje vært mer riktig ovenfor resten befolkningen i DDR, men ikke ovenfor min datter. Her hadde jeg hatt en moralsk holdning og fulgt hva som er rett, men Stasi kunne skapt dårlige konsekvenser for meg og familien min fordi jeg ikke valgte å bli informant. Kanskje jeg til og med hadde blitt satt i fengsel fordi Stasi trodde at jeg skjulte noe for dem.

Jeg kunne også valgt å bli en ordentlig informant, der jeg sa ifra om absolutt alt jeg visste. Men det hadde nok vært helt umulig for meg å gjøre, og hadde vært i full strid med moralske holdninger.

Hvis dette hadde vært et dilemma jeg sto mellom tror jeg at jeg hadde valgt å bli informant, men det er vanskelig å si når man ikke står ovenfor situasjonen selv. Jeg vet at dette ikke er noen god løsning, men det hadde jo handlet om min datters karriere. Informasjonen jeg hadde kommet med til Stasi da ville nok bare ha vært helt nøytrale, dagligdagse hendelser og ikke fortalt om noen hadde havnet i trøbbel.
Bildene har jeg selv tatt i Stasifengselet i Berlin.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar